افزونگی سرور: انواع، مزایا و طراحی

عملکرد افزونگی سرور اولویت اصلی برای اطمینان از عملکرد تجهیزات و فایل‌های مرکز داده است. اگر دسترسی به داده ها و برنامه های خود را از دست بدهید چه اتفاقی می افتد؟ اگر شما افزونگی سرور نداشته باشید، کسب و کار شما ممکن است متحمل زیان های فاجعه آمیزی شود. این مقاله تمام آنچه را که باید در مورد افزونگی سرور بدانید را پوشش می دهد: ویژگی ها، مزایا، انواع مختلف و نحوه ایجاد افزونگی سرور.

server redundancy

افزونگی سرور چیست؟

افزونگی سرور به معیاری برای تنظیم سرورهای پشتیبان برای پشتیبانی از سرور اصلی اشاره دارد. به عنوان مثال، سایتی که روی یک سرور شبکه واحد بدون هیچ نسخه پشتیبان میزبانی می شود، اضافی نیست.

یک سرور اضافی یا پشتیبان در اصل یک تصویر آینه ای از سرور اصلی شما است. این به این معنی است که ذخیره‌سازی و ظرفیت محاسباتی برنامه‌های کاربردی در همان پیکربندی‌ها یکسان است. اگر سرور اصلی شما به هر دلیلی از کار بیفتد، سرور اضافی شما می تواند به عنوان سیستم عامل اصلی عمل کند.

داشتن یک سرور اضافی مانند داشتن یک تایر یدکی برای شبکه شما است. در زمان خرابی، فقط می توانید لاستیک پنچر را با لاستیک زاپاس تعویض کنید و به جای اینکه در کنار جاده گیر کنید، به سمت هدف خود ادامه دهید. کسب و کار شما همچنان می تواند در رویدادهای غیرمنتظره کار کند.

انواع سرورهای اضافی

انواع افزونگی سرور به سرورهای اضافی مختلفی اشاره دارد که می توانند در یک سایت مستقر شوند. به طور کلی، سه نوع مختلف سرور اضافی وجود دارد که مشاغل می توانند برای محافظت از داده ها و برنامه های خود از آنها استفاده کنند.

سرورهای دامنه، فرانت اند و اعتبارسنجی

این سرورها برای متعادل کردن بار استفاده می شوند تا اطمینان حاصل شود که کاربران همیشه می توانند به یک سرویس دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر سرور اصلی از کار بیفتد یا بیش از حد شلوغ شود، سرور اضافی می تواند دسترسی کاربر به دامنه را برای تعادل بار بهتر تأیید کند.

سرورهای تکراری

یک نسخه پشتیبان تکرار شده از سرور اصلی شما. حتی اگر سرورهای اصلی شما به طور کامل در صورت بروز فاجعه از کار بیفتند، سرورهای تکراری می توانند فعال شوند تا سیستم به سرعت به قدرت کامل محاسباتی بازگردد. اما پیاده سازی سرورهای پراکسی کامل می تواند گران باشد.

افزونگی سرور یا Redundancy

منبع اصلی این مقاله رو اینجا می تونید مطالعه کنید و لینک دانلود اینجا میباشد.

سرورهای بازیابی فاجعه

سرورهای بازیابی فاجعه، قطعات یدکی نیمه داغ هستند که به طور خاص برای نگهداری اطلاعات پشتیبان ساخته شده اند. هنگامی که بلایا رخ می دهد، آنها می توانند داده ها و توانایی پردازش را به سرورهای اصلی شما بازیابی کنند، مانند یک شروع سریع برای ماشین شما.

مزایای افزونگی سرور

هیچ کسب‌وکاری نمی‌خواهد با یک سرور ناموفق گیر کند. افزونگی سرور مزایای متعددی برای کمک به پیشرفت کسب و کار دارد.

کاهش زمان توقف
زمان توقف می تواند بسیار گران باشد. سرورهای اضافی می توانند به داده های حیاتی دسترسی داشته باشند و هر زمان که فاجعه ای رخ دهد و سرور اصلی آفلاین شود، عملیات عادی خود را حفظ کنند، که تا حد زیادی زمان خرابی را کاهش می دهد و حداکثر زمان آپدیت را ممکن می کند.

اگر سرور اصلی شما برای تعمیر و نگهداری باید خاموش شود، یک سرور پشتیبان همیشه می‌تواند پر شود. سیستم شما همچنان می‌تواند مانند همیشه با استفاده از سرورهای اضافی کار کند، در حالی که بخش فناوری اطلاعات برای حل مشکل کار می‌کند.

تاب آوری را بهبود بخشید
افزونگی سرور با ارائه منابع اضافی که در صورت بروز بلایا و خرابی قابل استقرار است، انعطاف پذیری را نیز برطرف می کند.

بسیاری از سرورهای اضافی دارای ویژگی های نظارت بر سیستم در زمان واقعی هستند. آنها می توانند دائماً خوشه سرور اصلی شما را برای مشکلات و خرابی احتمالی اسکن کنند. با نظارت زمان واقعی، تیم فناوری اطلاعات شما می تواند از خرابی های احتمالی قبل از وقوع جلوگیری کند و سلامت سرورهای شما را حفظ کند.

افزایش عملکرد
همانطور که کسب و کار شما رشد می کند، ظرفیت سرورهای اصلی ممکن است در زمان اوج مصرف بیش از حد شود. استقرار عملکرد محور سرورهای اضافی می تواند به حل مشکل کمک کند.

چندین سرور اضافی را می توان برای تشکیل یک خوشه سرور ترکیب کرد که در آن دو یا چند سرور آدرس IP یکسانی را به اشتراک می گذارند. آنها می توانند به عنوان یک سرور واحد در شبکه عمل کنند. با رشد شرکت، تیم فناوری اطلاعات می‌تواند از سرور اصلی و سرور پشتیبان به طور همزمان استفاده کند.

خوشه اضافی می تواند با افزودن سرورهای اضافی به خوشه، هم عملکرد بهبود یافته و هم افزونگی مقرون به صرفه را ارائه دهد.

نحوه ایجاد افزونگی سرور

اگر قصد ایجاد افزونگی سرور در معماری فعلی خود را دارید، موارد زیر برخی از جنبه‌هایی است که باید در نظر بگیرید.

زیرساخت شبکه جدید
در سطح اساسی، ایجاد افزونگی سرور به معنای ساخت یک زیرساخت شبکه جدید است که اطلاعات یکسانی را با سرور اصلی شما در خود جای دهد. به طور کلی، برای ایجاد افزونگی سرور، حداقل یک سرور اصلی و یک سرور پشتیبان یکسان خواهید داشت.

با این حال، داشتن سرور پشتیبان به سادگی با آماده بودن آن یکسان نیست. اگر سروری را خریداری کنید و آن را در جعبه حمل و نقل در اتاق سرور نگهداری کنید، می توانید بگویید که به افزونگی سرور رسیده اید، اما این یک سیستم انعطاف پذیر نیست. زیرا استقرار آن سرور اضافی زمان می برد. شما باید مطمئن شوید که سرور اضافی شما می تواند پس از از کار افتادن سرور اصلی، سستی را از بین ببرد، و این فرآیند باید تا حد امکان سریع باشد تا تاخیرها کاهش یابد.

سایر قطعات اضافی
علاوه بر سرور اضافی، سایر بخش‌های زیرساخت شما نیز باید کپی شوند تا در صورت بروز بلایا از حداکثر زمان کار اطمینان حاصل شود.

پشتیبان گیری

پشتیبان‌گیری می‌تواند برای ایجاد نسخه‌هایی از داده‌های شما و ذخیره آن‌ها به طور جداگانه استفاده شود. این امکان بازیابی سریع داده های پشتیبان را در صورت از بین رفتن داده ها در صورت بروز فاجعه فراهم می کند. عدم انجام این کار ممکن است منجر به از دست دادن دائمی داده ها شود که باعث می شود کسب و کار شما با عواقب منفی روبرو شود.

درایوهای دیسک

درایوهای دیسک اضافی با افزایش تعداد درایوهای سخت مورد استفاده برای ذخیره و دسترسی به داده ها، عملکرد را بهبود می بخشند. اگر یک درایو دیسک در یک سرور اصلی از کار بیفتد، درایو دیگری می‌تواند فوراً آن را پر کند تا در صورت بروز یک خرابی یک دیسک، سرور بتواند به کار خود ادامه دهد.

منابع تغذیه

با استفاده از منابع تغذیه اضافی بر روی سرورهای حیاتی، اگر منبع تغذیه اصلی قطع شود، قطعات یدکی همچنان ظرفیت حفظ عملکرد عادی سرورهای شما را خواهند داشت.

اتصال به اینترنت

اتصال اینترنت بدون وقفه باید در دسترس باشد تا سرور اصلی شما بتواند همیشه به اینترنت متصل باشد. داشتن خط از یک شرکت مخابراتی دیگر ضروری است. اگر یک خط از کار بیفتد یا برای تعمیر و نگهداری نیاز داشته باشد، ترافیک می تواند به خط پشتیبان منتقل شود.

خرابی سرور

برای ارتقای افزونگی سرور خود به سطح بعدی، بسیاری از کسب و کارها یک سرور نظارت بر خطا را نیز اجرا می کنند که سرورهای اولیه را برای مشکلات احتمالی اسکن می کند. اگر خطا یا هر نشانه ای از خرابی را تشخیص دهد، با به روز رسانی سوابق DNS، به طور خودکار ترافیک شبکه را به سرورهای اضافی هدایت می کند. در اینجا Failover سرور به Failover خودکار اشاره دارد.

در failover خودکار، انتقال به یک سرور اضافی به طور خودکار اتفاق می افتد. معمولاً هیچ خرابی مرتبط با سوئیچ به سرور ثانویه وجود ندارد. جابجایی فرآیند مشابهی است، فقط جابجایی به سرور ثانویه به صورت دستی اتفاق می‌افتد و یک دوره کوتاه از کار را ایجاد می‌کند. معمولاً Failover خودکار دارای انعطاف پذیری بالایی است اما هزینه بیشتری دارد، در حالی که سوئیچور هزینه های عملیاتی حداقلی را به همراه دارد اما انعطاف پذیری ضعیفی دارد.

پیکربندی هر یک از Failover باعث ایجاد افزونگی سرور می شود که افزایش می یابد

آپتایم و از قطع شدن جلوگیری می کند، اما کسب و کارها باید بین Failover خودکار و Switchover یکی را انتخاب کنند. قبل از تصمیم‌گیری، باید بین مزایایی که ارائه می‌دهند با سطح ریسک و هزینه‌های اساسی مرتبط با آن‌ها تعادل برقرار کنید.

بررسی سرور با کارایی بالا با افزونگی

سرور هسته پلت فرم اطلاعات سازمانی است و ثبات و امنیت ناشی از عملکرد افزونگی سرور مهم است. انتخاب یک سرور با کارایی بالا نیز یکی از برنامه های مهم برای شرکت ها برای اطمینان از عملکرد پایدار سیستم است. بسیاری از مارک های سرور فیزیکی در بازار وجود دارد و FS همچنین سرورهای رک یا برج را برای مراکز داده یا SMB ها ارائه می دهد.

سرور رک RS3110 مجهز به پردازنده های زئون اینتل است که دارای قابلیت پردازش داده قوی هستند و دارای منبع تغذیه اضافی ۱+۱ است که می تواند مشکلات خرابی را کاهش دهد و پایداری تجهیزات را افزایش دهد. علاوه بر این، FS از سفارشی‌سازی سرور و گزینه‌های لوازم جانبی متعدد، از جمله حافظه‌ها، جایگاه‌های درایو، منابع تغذیه اضافی و غیره پشتیبانی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

×

سلام

از این که منتخب شما بوده ایم، به خود می بالیم. تمام سعی و تلاش ما در جهت جلب رضایت خاطر شما خواهد بود. 

دوست عزیز از طریق شماره های زیر میتوانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟